Allmänna bestämmelser och villkor
Allmänna bestämmelser och villkor
Artikel 1 - Definitioner I dessa villkor gäller följande definitioner: Ångerfrist: den period inom vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt; Konsument: den fysiska person, som inte agerar i utövandet av ett yrke eller en verksamhet, som ingår ett distansavtal med entreprenören; Dag: kalenderdag; Transaktionens varaktighet: Ett distansavtal som avser en serie varor och/eller tjänster vars leverans- och/eller köpskyldighet är förskjuten över tiden; Varaktigt medium: alla medel som gör det möjligt för konsumenten eller entreprenören att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sådant sätt att framtida konsultation och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen är möjlig. Ångerrätt: konsumentens möjlighet att dra sig ur distansavtalet inom ångerfristen; Entreprenör: den fysiska eller juridiska personen som erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter på distans; Distansavtal: ett avtal där, inom ramen för ett system som organiseras av entreprenören för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, endast ett eller flera medel för distanskommunikation används fram till avtalets ingående; Distans kommunikationsteknik: medel som kan användas för ingående av ett avtal utan att konsumenten och entreprenören behöver träffas i samma rum vid samma tidpunkt Allmänna villkor: dessa allmänna villkor för entreprenören.
Artikel 2 - Företagarens identitet
Företagets namn: Aurorix, Sopro Marketing
Adress: Utrechtseweg 341, Amersfoort, Utrecht,3818 EL, Netherlands
E-post: info@aurorix.se
Telefonnummer +31616254355
Artikel 3 - Tillämplighet Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande som entreprenören gör och för varje distansavtal och beställning som ingås mellan entreprenören och konsumenten. Innan distansavtalet ingås kommer texten till dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt kommer det att anges innan distansavtalet ingås att de allmänna villkoren kan ses på näringsidkarens lokaler och att de kommer att skickas till konsumenten gratis så snart som möjligt på begäran. Om distansavtalet, i strid med föregående stycke, ingås på elektronisk väg, kan texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten på elektronisk väg på ett sådant sätt att den lätt kan lagras av konsumenten på ett varaktigt medium. Om detta inte är rimligt möjligt kommer det att anges innan distansavtalet ingås var de allmänna villkoren kan konsulteras elektroniskt och att de kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt på konsumentens begäran. Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, skall punkterna 2 och 3 gälla i tillämpliga delar och, i händelse av motstridiga allmänna villkor, får konsumenten alltid åberopa den bestämmelse som är mest förmånlig för honom. Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt är helt eller delvis ogiltiga, ska återstoden av avtalet och dessa allmänna villkor fortsätta att gälla och bestämmelsen i fråga ska omedelbart ersättas av en bestämmelse som kommer så nära den ursprungliga bestämmelsens innebörd och syfte som möjligt, genom ömsesidig överenskommelse. Situationer som inte föreskrivs i dessa allmänna villkor ska bedömas "i andan" av dessa allmänna villkor. Oklarheter om tolkningen av eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra allmänna villkor ska tolkas "i enlighet med andemeningen" i dessa allmänna villkor.
Artikel 4 - Erbjudandet Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor måste detta uttryckligen anges i erbjudandet. Erbjudandet är utan förpliktelse. Entreprenören har rätt att ändra och anpassa erbjudandet. Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en lämplig bedömning av erbjudandet. Om entreprenören använder bilder är dessa en sann representation av de produkter och / eller tjänster som erbjuds. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte entreprenören. Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är vägledande och kan inte vara skäl för ersättning eller annullering av avtalet. Bilderna av produkterna är en trogen representation av de produkter som erbjuds. Operatören kan inte garantera att de färger som visas exakt motsvarar de faktiska färgerna på produkterna. Varje erbjudande innehåller information som gör det möjligt för konsumenten att se vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med godkännandet av erbjudandet.
Artikel 5 - Avtalet Avtalet ingås, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4, vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges i detta. Om konsumenten har godtagit anbudet på elektronisk väg, ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av godtagandet av anbudet på elektronisk väg. Så länge mottagandet av detta godkännande inte har bekräftats av näringsidkaren får konsumenten häva avtalet. Om avtalet ingås på elektronisk väg ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av uppgifter och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska näringsidkaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder. Entreprenören kan - inom den rättsliga ramen - ta reda på om konsumenten kan fullgöra sina betalningsskyldigheter, liksom alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om näringsidkaren på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, får han eller hon avslå en beställning eller ansökan och ange sina skäl eller ställa särskilda villkor för dess fullgörande. Näringsidkaren ska bifoga följande information till produkten eller tjänsten, skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan hålla den tillgänglig på ett varaktigt medium: 1. Adressen till näringsidkarens verksamhetsställe där konsumenten kan lämna klagomål. 2. Villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utöva ångerrätten, eller en tydlig uppgift om att ångerrätten är utesluten. 3. Informationen om garantier och befintliga eftersläpningsanordningar, med angivande av de villkor som gäller för dessa. Information om garantier och befintlig kundservice. 4. Information enligt artikel 4.3 i dessa allmänna villkor, om inte näringsidkaren redan har lämnat denna information till konsumenten innan avtalet fullgörs. 5. Villkor för uppsägning av avtalet om avtalet löper på mer än ett år eller om det löper på obestämd tid. Vid avtal om löpande räkning gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen. Varje avtal ingås under det suspensiva villkoret att de berörda produkterna finns tillgängliga i tillräcklig omfattning.
Artikel 6 - Ångerrätt Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att upphäva avtalet utan att ange skäl inom en period av 30 dagar. Denna avkylningsperiod börjar dagen efter mottagandet av produkten av konsumenten eller en representant som i förväg utsetts av konsumenten och meddelats entreprenören. Under avkylningsperioden kommer konsumenten att hantera produkten och dess förpackning med försiktighet. Han kommer bara att packa upp eller använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han använder sin ångerrätt ska han returnera produkten med alla levererade tillbehör och - så långt det är rimligt möjligt - i sitt ursprungliga skick och förpackning till entreprenören, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktionerna från entreprenören. Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt måste han meddela entreprenören inom 30 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten bör meddela detta i form av ett skriftligt meddelande/mejl. Efter att konsumenten har förklarat att han vill utöva sin ångerrätt måste han returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste tillhandahålla bevis på att de levererade varorna returnerats i rätt tid, t.ex. ett avsändningsbevis. Om kunden inte har uttryckt sin avsikt att utnyttja sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten till entreprenören efter utgången av de perioder som avses i punkterna 2 och 3, är köpet ett faktum.
Artikel 7 - Kostnader i händelse av ångerrätt Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt ska kostnaderna för att returnera varorna bäras av konsumenten. Om konsumenten har betalat ett belopp kommer entreprenören att återbetala detta belopp så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter avbokningen. Villkoret är att produkten redan har returnerats till entreprenören eller att avgörande bevis för fullständig retur kan tillhandahållas.
Artikel 8 - Uteslutande av ångerrätt Näringsidkaren får utesluta konsumentens ångerrätt för de produkter som beskrivs i punkterna 2 och 3. Uteslutandet av ångerrätten gäller endast om näringsidkaren har klargjort detta i erbjudandet, åtminstone i god tid innan avtalet ingås. Uteslutandet av ångerrätten är endast möjligt för produkter: 1. som skapats av näringsidkaren enligt konsumentens specifikationer, 2. som är klart personliga, 3. som inte kan returneras på grund av sin natur, 4. som förstörs eller åldras snabbt, 5. vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som ligger utanför näringsidkarens kontroll, 6. för enskilda tidningar och tidskrifter, 7. för ljud- och videoinspelningar och datorprogram vars försegling har brutits av konsumenten, 8. för hygienartiklar vars försegling har brutits av konsumenten. Uteslutandet av ångerrätten är endast möjligt för tjänster: 1. som avser boende, transport, catering eller fritidsaktiviteter som ska tillhandahållas en viss dag eller inom en viss period; 2. vars tillhandahållande har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut; 3. som avser vadslagning och lotterier.
Artikel 9 - Priset Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att höjas, med undantag för prisändringar på grund av ändringar i momssatser. I motsats till föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och som entreprenören inte har något inflytande på, med rörliga priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att de angivna priserna är riktpriser kommer att nämnas i erbjudandet. Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de följer av lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser. Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har gått med på dem och: 1. de beror på lagstadgade bestämmelser eller bestämmelser; eller 2. konsumenten har rätt att säga upp avtalet den dag då prishöjningen träder i kraft. Leveransplatsen i den mening som avses i artikel 5.1 i mervärdesskattelagen 1968 är det land där transporten påbörjas. I det aktuella fallet sker leveransen utanför EU. Alla priser är med reservation för tryckfel. Vi tar inget ansvar för följderna av tryck- och sättfel. I händelse av tryck- och sättfel är entreprenören inte skyldig att leverera produkten till fel pris.
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på sundhet och/eller användbarhet och de lagbestämmelser och/eller statliga bestämmelser som är tillämpliga vid tidpunkten för ingåendet av avtalet. Om så avtalats garanterar näringsidkaren också att produkten är lämplig för andra än normala ändamål. En garanti som ges av näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande mot näringsidkaren på grundval av avtalet. Defekta eller felaktigt levererade produkter ska skriftligen rapporteras till näringsidkaren inom 14 dagar efter leveransen. Produkterna måste returneras i sin originalförpackning och i nytt skick. Entreprenörens garantiperiod motsvarar fabriksgarantiperioden. Entreprenören är dock aldrig ansvarig för produkternas slutliga lämplighet för varje enskild tillämpning av konsumenten, eller för några råd angående användning eller tillämpning av produkterna. Garantin gäller inte om: konsumenten själv har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller har låtit tredje part reparera och/eller modifiera dem; de levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt behandlats vårdslöst eller i strid med företagarens anvisningar och/eller anvisningarna på förpackningen; bristen helt eller delvis beror på bestämmelser som regeringen har utfärdat eller kommer att utfärda med avseende på arten eller kvaliteten på de material som används.
Artikel 11 - Leverans och utförande Företaget kommer att vidta största möjliga omsorg vid mottagande och utförande av produktbeställningar. Leveransplatsen är den adress som konsumenten har meddelat företaget. Med vederbörlig hänsyn till bestämmelserna i artikel 4 i dessa allmänna villkor ska företaget utföra accepterade beställningar skyndsamt, men senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har samtyckt till en längre leveransperiod. Om leveransen försenas eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras, ska konsumenten informeras om detta senast 30 dagar efter det att beställningen gjordes. I så fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnad och rätt till eventuell ersättning. I händelse av avbokning i enlighet med föregående stycke kommer entreprenören att återbetala det belopp som konsumenten betalat så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter avbokningen. Om leveransen av en beställd produkt inte är möjlig kommer entreprenören att sträva efter att hitta en ersättningsprodukt. Senast vid leveransen kommer det att anges tydligt och begripligt att en ersättningsartikel kommer att levereras. Ångerrätten kan inte uteslutas för ersättningsvaror. Kostnaderna för returförsändelsen ska bäras av entreprenören. Risken för skada och/eller förlust av produkter vilar på entreprenören fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en representant som utsetts i förväg och gjorts känd för entreprenören, såvida inte annat uttryckligen överenskommits.
Artikel 12 - Avtal med längre löptid: löptid, uppsägning och förnyelse Uppsägning Konsumenten kan när som helst säga upp ett tillsvidareavtal som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för de överenskomna uppsägningsreglerna och en maximal uppsägningstid på en månad. Konsumenten får säga upp ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster när som helst i slutet av den tidsbegränsade perioden i enlighet med de tillämpliga uppsägningsreglerna och med en uppsägningstid på högst en månad. Konsumenten kan säga upp de avtal som avses i föregående stycken när som helst och är inte begränsad till att säga upp dem vid en viss tidpunkt eller inom en viss period; han kan åtminstone säga upp dem på samma sätt som han ingick dem; han kan alltid säga upp dem med samma uppsägningstid som entreprenören har fastställt för sig själv. Förlängning Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster får inte underförstått förnyas eller förlängas för en bestämd tid. Utan hinder av föregående stycke får ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts för regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar och tidskrifter tyst förnyas för en fast period på högst tre månader om konsumenten kan säga upp detta förnyade avtal i slutet av förnyelseperioden med en uppsägningstid på högst en månad. Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av varor eller tillhandahållande av tjänster får endast förnyas underförstått på obestämd tid om konsumenten kan säga upp det när som helst med en uppsägningstid på högst en månad, och med en uppsägningstid på högst tre månader om avtalet avser regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar och tidskrifter mindre än en gång per månad. Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar och tidskrifter som en del av ett introduktionsabonnemang (prov- eller introduktionsabonnemang) fortsätter inte tyst och upphör automatiskt i slutet av prov- eller introduktionsperioden. Avtalstid För avtal med en avtalstid på mer än ett år får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med en uppsägningstid på upp till en månad, om inte rimlighet och skälighet förhindrar uppsägning före utgången av den avtalade avtalstiden.
Artikel 13 - Betalning Om inget annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter det att den ångerfrist som avses i artikel 6.1 har börjat löpa. När det gäller ett avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period efter det att konsumenten har fått bekräftelse på avtalet. Konsumenten är skyldig att omedelbart meddela entreprenören om eventuella felaktigheter i de betalningsuppgifter som tillhandahålls eller nämns. I händelse av att konsumenten inte betalar har entreprenören rätt, med förbehåll för lagliga begränsningar, att debitera de rimliga kostnader som meddelats konsumenten i förväg.
Artikel 14 - Klagomålsförfarande Klagomål om genomförandet av avtalet ska lämnas till entreprenören fullständigt och tydligt beskrivet inom 7 dagar efter att konsumenten har upptäckt bristerna. Klagomål som lämnas in till entreprenören kommer att besvaras inom en period av 14 dagar efter mottagandet. Om ett klagomål kräver en förutsägbart längre behandlingstid, kommer näringsidkaren att svara inom 14-dagarsperioden med en bekräftelse på mottagandet och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar. Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningsförfarandet. Ett klagomål upphäver inte näringsidkarens skyldigheter, såvida inte näringsidkaren skriftligen anger något annat. Om ett klagomål visar sig vara motiverat av entreprenören kommer entreprenören, efter eget gottfinnande, antingen att ersätta eller reparera de levererade produkterna utan kostnad.
Artikel 15 - Tvister Avtal mellan entreprenören och konsumenten för vilka dessa allmänna villkor gäller regleras uteslutande av nederländsk lag. Även om konsumenten bor utomlands.